repo21

Archive for April, 2007

Opnieuw tram door Antwerpen-Zuid

Posted by marcho on 28th April 2007

Na meer dan veertig jaar onderbreking, rijdt er vanaf woensdag 2 mei weer een tram helemaal door Antwerpen-Zuid. De terminus van lijn 8 wordt immers doorgetrokken van de Lambermontplaats tot de Bolivarplaats, waardoor deze laatste opnieuw rechtstreeks verbonden wordt met de Groenplaats, zoals dat ook in het verleden al het geval was. Op vrijdag 11 mei organiseert De Lijn een historische tramstoet om het nieuwe traject officieel in gebruik te nemen.

tram8am21.jpg

Op dit ogenblik verbindt tramlijn 8 de Lambermontplaats op het Antwerpse Zuid met de wijk Eksterlaar. Het is één van de traditionele tramroutes uit de geschiedenis van Antwerpen. Op 9 oktober 1902 werd immers de elektrische tramdienst tussen de Groenplaats en de hoek van de Emiel Banningstraat en de Bolivarplaats in gebruik genomen. Op 17 december 1903 werd die tramlijn verlengd tot aan het Centraal Station.

In 1904 werden de nieuw aangelegde tramsporen naar Schijnpoort in gebruik genomen. Daardoor pendelde tram 3 tussen de Bolivarplaats en Schijnpoort. Eind 1906 werd de tramlijn verlengd tot in Merksem. Door de afbraak van het Zuidstation en de start van de werken om de Bolivarplaats aan te sluiten op de Kennedytunnel, werd het eindpunt van lijn 3 op 22 juni 1965 echter verplaatst naar de Lambermontplaats en reed er geen tram meer door de Emiel Banningstraat.

tram8bm21.jpg

Door werken aan de premetro kreeg tramlijn 3 in 1975 zijn nieuwe eindhalte aan Melkmarkt. Het traject tussen de Groenplaats en de Lambermontplaats werd van dan af bediend door tramlijn 3bis. Op 30 december 1978 reed die tram echter zijn laatste rit. Vanaf begin 1979 werd de Lambermontplaats de nieuwe eindhalte van tramlijn 8. Maar die terminus vanaf 2 mei opnieuw verschoven naar het Vlinderpaleis op de Bolivarplaats, zodat de tram voortaan opnieuw dwars door Antwerpen-Zuid en de Emiel Banningstraat rijdt.

Door het nieuwe traject kunnen reizigers rechtstreeks met de tram van het Nieuwe Justitiepaleis naar de Groenplaats in het centrum van de stad rijden. Het traject neemt amper zes minuten in beslag. De verlenging van het traject wordt door De Lijn op vrijdag 11 mei gevierd met een feestelijke opening in aanwezigheid van Vlaams minister van openbaar vervoer Kathleen Van Brempt en burgemeester Patrick Janssens.

De feesten worden geopend met een historische tramstoet, die om 16.30 uur op de Groenplaats vertrekt en eindigt op de Bolivarplaats. Onderweg stopt de stoet voor de
feestelijke inhuldiging van de heraangelegde E. Banningstraat en de nieuwe tramhalte in de Emiel Banningstraat. Daar zijn ook optredens voorzien van The Rhythm Junks (18 uur) en Jenne Decleir in Hotel Amigo (21 uur).

Van 17 uur tot 19 uur wordt er een historische trampendel georganiseerd tussen de Bolivarplaats en de Lambermontplaats, waar ook de oudste tram van De Lijn wordt tentoon gesteld. Op de Bolivarplaats wordt een smoutebollenreceptie gehouden. Die dag viert trouwens heel Antwerpen-Zuid feest, want dat weekend zijn ook de Dreihoek-feesten van het Winkelcentrum Brederodestraat gepland.

Posted in Uncategorized | No Comments »

Antwerpen grootste loopstad van Vlaanderen

Posted by marcho on 20th April 2007

Antwerpen is de grootste loopstad van Vlaanderen. Dat zegt Christophe Impens, organisator van de Antwerp Ten Miles en de Antwerp Marathon, die op zondag 22 april worden georganiseerd. Samen met de omkaderende wedstrijden moeten die dag immers in totaal ruim 15.000 lopers verwacht worden. Nergens in Vlaanderen krijgt een ander loopevenement zoveel volk op de been.

marathonantwerpen1x.jpg

Aan de start van de marathon verschijnen 1.500 deelnemers, waaronder Belgisch kampioen Rik Ceulemans, Eric Gérome, Gino Van Geyte en Anja Smolders. “We hebben het aantal deelnemers bewust beperkt gehouden,” benadrukt Christophe Impens. “Er wordt immers warm weer verwacht en we willen niet dat onze drankreserves zouden opraken en de deelnemers zonder bevoorrading zouden vallen, zoals dat onlangs in Rotterdam het geval was.”

Spectaculair wordt de Antwerp Marathon wel, want het parcours werd uitgetekend in het stadscentrum en op Linkeroever, waardoor de deelnemers twee keer door de Imalsotunnel onder de Schelde moeten. Die tunnel vormt meteen ook de zwaarste hindernis die de lopers uit achttien verschillende landen voor de voeten geschoven krijgen. Op termijn mikt de Antwerp Marathon op vijfduizend tot achtduizend deelnemers.

Maar er wordt op zondag 22 april niet alleen marathon gelopen in Antwerpen. Er is immers ook de Antwerp Ten Miles, die meteen het startschot vormt van de Partena Run Classics Vlaanderen. Hier verwachten de organisatoren ruim tienduizend deelnemers, met onder meer Bart De Pauw, Saartje Vandendriessche, Davy Brocatus, Joke Vandevelde en Luc Van Lierde. Ook zij moeten de Imalso-tunnel verwerken.

Buiten de Antwerp Marathon en de Antwerp Ten Miles staat ook de Asics Ladies Run op het programma. Het startschot van die wedstrijd wordt gegeven door atlete Tia Hellebaut. De wedstrijd heeft onder meer Corinne Debaets en Nathalie De Vos op de deelnemerslijst staan en maakt eveneens deel uit van de Partena Run Classics Vlaanderen. Ook Marleen Merckx en Sandra Deakin nemen aan de wedstrijd deel.

Daarnaast zijn er ook nog de Aflossingsmarathon, de ING Kids Run en de ING Antwerp Short Run. Het startschot van de marathon en de aflossingsmarathon wordt gegeven om 10 uur, gevolgd door de Kids Run (13.15 uur), de Short Run (13.30 uur), de Ladies Run (14.15 uur) en de Antwerp Ten Miles (15 uur). Voor de toeschouwers is er tussen 12 uur en 16 uur een constante en gratis overzet voorzien van Het Steen naar het Sint-Annastrand.

Posted in Uncategorized | No Comments »

Antwerpse buurtwegen gaan digitaal

Posted by marcho on 2nd April 2007

Voortaan kan iedereen de atlassen van de buurtwegen van de provincie Antwerpen digitaal raadplegen. Het Antwerpse provinciebestuur besloot immers om de meer dan 150 jaar oude boeken in te scannen en via het geoloket online te brengen. Daar kunnen de originele plannen en hun wijzigingen voortaan geraadpleegd worden.

“Steeds meer gemeenten willen werk maken van een trage wegen beleid,” voerde gedeputeerde Inga Verhaert aan. “Met deze digitale atlas biedt het provinciebestuur hen een belangrijk hulpmiddel aan. Ook meer dan 3.000 aanpassingen zijn digitaal verwerkt, zodat het correct opzoeken veel sneller kan, wat heel wat werkuren zal uitsparen.”

In 1841 werden alle kleine wegen met een openbaar karakter door de wetgever aangeduid in de atlas van de buurtwegen. In die tijd werden er ook al hevige discussies gevoerd welke kleine wegen nu al dan niet openbaar toegankelijk waren. Om hier meer duidelijkheid over te scheppen werden 149 atlassen op schaal 1/2500 van de toenmalige gemeenten in de provincie Antwerpen opgemaakt. Zij geven een overzicht van de toenmalige openbare buurt- en voetwegen.

De wetgeving van 1841 is nog altijd van kracht en voorzag tevens in de mogelijkheid tot wijzigingen van deze atlassen. In de loop der jaren werden talrijke wijzigingen – zoals afschaffingen, bijklasseringen en verleggingen – op voordracht van de gemeente door de deputatie goedgekeurd. Bij elke beslissing hoort een plan dat apart bewaard wordt.

Tot op heden werden ongeveer 3.000 wijzigende plannetjes goedgekeurd. Zowel gemeenten als burgers kunnen deze komen raadplegen in het provinciehuis. Dat kan nu echter ook via het internet. Enkel indien er een echt officiële verplichting geldt – zoals bij een rechtszaak – moeten de originele plannen nog daadwerkelijk geraadpleegd worden.

Posted in Uncategorized | No Comments »